Zarządzanie zespołem produkcyjnym – A co, jeśli to Ty zostaniesz liderem ?

W życiu dobrego pracownika przychodzi taki dzień, w którym szef – uśmiechając się – mówi:
Chciałbym, żebyś został liderem, mistrzem, brygadzistą.

Nazwy różne, funkcja ta sama. Stajesz się pierwszym szczeblem zarządzania w twojej organizacji.

Szef często dodaje, że to nagroda, bo jesteś dobrym fachowcem. Widzi, że się starasz, docenia twoje zaangażowanie. Najczęściej awansowi towarzyszy podwyżka wynagrodzenia, co jest dodatkową motywacją. Zapoznajesz się z zakresem zadań: merytorykę znasz, dochodzi raportowanie, organizacja pracy itp., ale przecież ty to wszystko wiesz. Pełen wiary i optymizmu rozpoczynasz swoje nowe życie po awansie i wtedy… następuje zderzenie z rzeczywistością!

Okazuje się, że sama praca lidera nie byłaby taka zła, gdyby nie ludzie. Część oczekuje innego traktowania, bo przecież jesteście kolegami. Wersja, że nadal możecie nimi być, tylko ty będziesz kontrolował ich pracę, w przypadku niektórych wchodzi w grę tylko wtedy, gdy w stosunku do nich będziesz stosował zasady „nie widzę, gdy nie pracujesz; nie reaguję, gdy nie wykonujesz moich poleceń”. Kiedy próbujesz tłumaczyć, że nie możesz nie reagować, bo odpowiadasz za wyniki i realizację zadań, to pod swoim adresem słyszysz, że „zadzierasz nosa, odkąd zostałeś liderem, że władza przewróciła ci w głowie”. Niezrażony, próbując realizować zadania, zaczynasz zwracać uwagę pracownikom, że postępują niezgodnie z procedurami, standardami, regulaminami. Wtedy zawsze znajdzie się ktoś, kto ci wytknie, że „teraz to taki mądry jesteś, a jeszcze kilka miesięcy temu robiłeś tak samo”.

Co zrobić w takiej sytuacji? Jeśli jesteś ambitny, nie chcesz stać przez całe życie w jednym miejscu, musisz się rozwijać. Ścieżka liderska jest rozwiązaniem, tylko dobrze jest kroczyć nią „z głową”. Co zatem można zrobić, żeby życie po awansie nadal miało jasne barwy? Z pewnością rozwiązanie leży w odpowiednim przygotowaniu się. Zadaj sobie kilka ważnych pytań, jak:

  1. Co planujesz powiedzieć zespołowi na początku waszej nowej współpracy?
  2. Jak powiedzieć współpracownikom o tym, co jest dla ciebie w pracy ważne, na co będziesz zwracał uwagę? Co będziesz szczególnie doceniał w ich pracy?
  3. Jak porozmawiasz z kolegami w związku ze zmianą stanowiska? Jak im powiedzieć, że zależy ci na relacji z nimi, ale nie będziesz mógł nie reagować na niektóre ich zachowania?
  4. Co będzie cię wzmacniać w budowaniu autorytetu?

Dział Personalny z pewnością udzieli ci wsparcia i pomoże znaleźć odpowiedzi na te i wiele innych pytań, które mogą cię nurtować. Dobrym rozwiązaniem jest również specjalistyczne szkolenie, w trakcie którego profesjonalny trener pomaga wypracować osobisty Manifest Lidera.

Julita Urbaniuk

Autorka jest psychologiem zarządzania prowadzącym szkolenia w Vademecum Sp. z o.o.

Leave a Reply